تفاوت سینوس لیفت باز و بسته

تفاوت سینوس لیفت باز و بسته
آنچه می خوانید! ...

تفاوت سینوس لیفت باز و بسته چیست؟ آیا از فقدان دندان‌های خود رنج می‌برید؟ آیا به دنبال راه حلی دائمی برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته خود هستید؟ سینوس لیفت، دریچه‌ای نو به سوی لبخندی زیبا و کامل سینوس لیفت، یک تکنیک نوین در دندانپزشکی است که به منظور افزایش ارتفاع استخوان فک در ناحیه‌ی سینوس‌ها انجام می‌شود. این روش، راه حلی ایده‌آل برای افرادی است که به دلیل تحلیل استخوان فک، قادر به ایمپلنت دندان نیستند.

 سینوس لیفت

سینوس لیفت نوعی روش جراحی برای قرار دادن آسان تر ایمپلنت های دندان در دهان است. عده ای از افراد به کاشت ایمپلنت احتیاج دارند، اما حمایت استخوانی لازم برای کاشت دندان را ندارند.

در این مواقع عمل سینوس لیفت باز می تواند روشی موثر و کاربردی باشد. جراح با اضافه کردن استخوان به فضای بین دندان مولر و آسیاب می تواند تراکم استخوان فک بالا را بیشتر کند.

انواع لیفت سینوس را بشناسید!!

ما در این قسمت قصد داریم در مورد انواع سینوس لیفت با شما صحبت کنیم البته انتخاب روش مناسب برای انجام سینوس لیفت، به عوامل مختلفی از جمله شرایط بیمار، مهارت و تجربه جراح، میزان تحلیل استخوان فک و … بستگی دارد. در ادامه، به بررسی جزئی‌تر هر دو روش و مزایا و معایب آنها خواهیم پرداخت.

1) سینوس لیفت باز

سینوس لیفت باز

امروز دندانپزشکان به صورت گسترده از روش سینوس لیفت باز استفاده می کنند. به منظور انجام جراحی سینوس لیفت باز به استخوان با اندازه 5 سانتی متر احتیاج دارید. در روش سینوس لیفت باز، برش روی باف لثه ایجاد شده و بعد سینوس به بالا حرکت داده می شود.

پس از طی کردن این مرحله، قسمت خالی از طریق مواد پیوندی و پودر استخوان کامل و پر می شود. جراح باید به منظور انجام عمل سینوس لیفت باز تبحر زیادی داشته باشد. پس جهت انجام این عمل جراحی به هر مرکز دندانپزشکی مراجعه نکنید.

در کل جراحی سینوس لیفت باز از طریق بی حسی موضعی صورت می گیرد.

در طی این جراحی

1 قسمتی از لثه در بخش جانبی فک بالا بریده شده و روی استخوان سوراخی ایجاد می شود
2 سپس، از طریق این سوراخ، دندانپزشک مخاطی را پیدا می کند که سینوس داخل آن را می پوشاند

به این غشاء، اشنایدر هم می گویند.

سپس

3 دندانپزشک می تواند با ابزارهای مخصوص جراحی و با رعایت احتیاط بدون آسیب به غشاء، مخاط سینوس را بلند کرده و مواد استخوانی را در آنجا می ریزد
4 بعد از اینکه عمل لیفت سینوس باز تمام شد، زخم ها بخیه زده می شوند

به منظور تشکیل بافت استخوانی به صورت کامل باید بازه زمانی 4 تا 6 ماه منتظر ماند. پس از گذشت این بازه زمانی دندانپزشک می توانند اقدام به نصب ایمپلنت کند.

معایب سینوس لیفت باز

یکی از خطرات مهم عمل سینوس لیفت:

پاره و سوراخ شدن غشاء سینوسی است. در صورت بروز این عارضه، جراح با بخیه پارگی غشاء را می دوزد. در صورتی که پروسه ترمیم غشاء سینوس سخت باشد، جراح احتمالاً عمل را متوقف کرده و پس از بهبودی جراحی را ادامه می دهد.

عوارض توضیح
عفونت
عارضه سینوزیت حاد فک بالا این عارضه به شکل التهاب موقت سینوس و غشاء بینی نمایان می شود

سینوزیت حاد باعث می شود که پروسه تخلیه مخاط بینی سخت تر انجام شود.

عوارض توضیح
در برخی از موارد، استخوان به خوبی با مواد پیوند ترکیب نمی شود به این ترتیب، احتمالاً عمل سینوس لیفت باید به صورت مجدد انجام شود

2) سینوس لیفت بسته

هزینه لیفت سینوس بسته

اگر تراکم استخوان به اندازه کافی نباشد، احتمال شکست پروسه کاشت ایمپلنت وجود دارد. به عبارتی عمل لیفت سینوس بسته با توجه به میزان آتروفی استخوان و موقعیت بافت استخوانی انجام می شود.

جراحی سینوس لیفت برای ایمپلنت به صورت بسته با هدف بالا بردن سینوس ماگزیلاری و پر کردن شکاف با مواد لازم پیوند استخوان انجام می شود. این پروسه به تشکیل بافت استخوانی کمک زیادی می کند.

هنگامی که استخوان دندان حجم خود را از دست می دهد، کاشت ایمپلنت امکان پذیر نیست. اگر بافت استخوانی دارای فضای کافی نباشد، امکان شکست پروسه ایمپلنت نیز وجود دارد. به همین منظور، عمل سینوس لیفت بسته باید قبل از کاشت دندان انجام شود.

معایب لیفت سینوس بسته

با وجود مزایای متعدد لیفت سینوس بسته، این روش یک عیب بالقوه نیز دارد: محدودیت در مشاهده ساختارهای پشت فک. این محدودیت دید، احتمال پارگی غشای سینوس توسط جراح را افزایش می‌دهد. پارگی غشای سینوس، منجر به شکست عمل و نیاز به تکرار آن در آینده خواهد شد.

راهکارهایی برای کاهش احتمال پارگی غشای سینوس:

  • انتخاب جراح باتجربه و ماهر
  • استفاده از تجهیزات پیشرفته و تکنیک‌های نوین
  • انجام معاینات و تصویربرداری دقیق قبل از عمل

به خاطر داشته باشید:

با وجود احتمال پارگی غشای سینوس، لیفت سینوس بسته یک روش امن و موثر برای افزایش ارتفاع استخوان فک است. انتخاب جراح باتجربه و رعایت مراقبت‌های بعد از عمل، احتمال بروز عوارض سینوس لیفت را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

معایب لیفت سینوس بسته
معایب لیفت سینوس بسته

علل نیاز به سینوس لیفت باز و بسته

سینوس لیفت بسته و باز می تواند گزینه مناسبی برای افراد فاقد تراکم استخوان در فک بالا باشد. به علاوه، کسانی که مشکل تحلیل لثه یا بیماری های دیگر دهان و دندان را دارند، کاندید مناسبی برای انجام عمل سینوس لیفت هستند.

مقایسه سینوس لیفت بسته و باز

همانطور که گفتیم، با توجه به بررسی ها و معاینات لازم نوع روش جراحی سینوس لیفت مشخص می شود. با این حال، اگر قصد جراحی سینوس لیفت را دارید، بهتر است که با تفاوت های روش های باز و بسته آشنا شوید. انواع تفاوت های سینوس لیفت باز و بسته عبارتست از:

  • به منظور عمل سینوس لیفت باز به استخوان با ارتفاع حدود 3میلی متر نیاز دارید. اما برای سینوس لیفت بسته، ارتفاع استخوان می تواند از 2 میلی متر نیز کمتر باشد.
  • پس از انجام جراحی باز نسبت به روش بسته باید مراقبت های خاصی دنبال کنید.
  • هزینه جراحی سینوس لیفت بسته نسبت به سینوس لیفت باز کمتر و مقرون به صرفه تر است.

چه افرادی کاندید عمل سینوس لیفت باز و بسته نیستند؟

افرادی که جزو دسته های زیر هستند، کاندید مناسبی برای انجام جراحی سینوس لیفت باز و بسته محسوب نمی شوند. این افراد شامل گروه های زیر هستند:

  • کسانی که به بیماری سرطان دچار شده اند.
  • افرادی که از بیماری مرتبط با سیستم ایمنی مانند بیماری خودایمنی رنج می برند.
  • آن دسته از افرادی که دارای مشکل در انعقاد خون هستند.
  • کسانی که به بیماری مانند ایدز مبتلا هستند.
  • عده ای از افراد که دارای مشکل سینوزیت به شکل حاد و سخت هستند.
 دوره سینوس لیفت

دوره سینوس لیفت

اقدامات لازم پس از جراحی سینوس لیفت بسته و باز

بعد از انجام هر دو روش سینوس لیفت باز و بسته باید برای تسریع روند بهبودی اقداماتی را دنبال کنید. اقدامات لازم برای بعد از عمل سینوس لیفت به صورت بسته یا باز عبارتند از:

  • به منظور پیشگیری از بروز تورم پس از جراحی باید از محلول آب نمک یا دهانشویه استفاده کنید.
  • اگر پس از جراحی درد را احساس کردید، به شما مصرف داروهای تسکین دهنده درد زیر نظر دندانپزشک مراجعه کنید.
  • آنتی بیوتیک یکی از داروهای تجویز شده توسط دندانپزشک برای کاهش درد دندان است.‏
  • کاهش تورم نیز با استفاده از کمپرس یخ پس از جراحی سینوس لیفت باز و بسته امکان پذیر است.
  • تا مدت 1 هفته پس از جراحی سینوس لیفت باز و بسته به شما انجام فعالیت های سنگین را پیشنهاد نمی کنیم.
  • مصرف مایعات تا بازه زمانی 24 ساعت پس از جراحی سینوس لیفت را فراموش نکنید.
  • مصرف انواع نوشیدنی حاوی الکل یا گازدار به هیچ عنوان بعد از سینوس لیفت توصیه نمی شود.
  • پس از جراحی به منظور تسریع روند بهبودی مصرف مکمل های حاوی پروتئین و مواد مفید را در برنامه غذایی ‏خود قرار دهید.‏
  • تا حدود یک ماه بعد از سینوس لیفت باز و بسته از دخانیات مانند سیگار استفاده نکنید.‏

سخن پایانی

انتخاب بین سینوس لیفت باز و بسته، به عوامل مختلفی بستگی دارد. هر دو روش، مزایا و معایب خاص خود را دارند و انتخاب روش مناسب، نیازمند بررسی دقیق شرایط شما توسط یک دندانپزشک متخصص و باتجربه است.

ما در مجموعه آپریل ایمپلنت با سال‌ها تجربه در زمینه ایمپلنت و سینوس لیفت، آماده ارائه خدمات تخصصی به شما عزیزان هستیم. برای دریافت مشاوره رایگان و رزرو وقت معاینه، با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید یا فرم مشاوره رایگان را پر کنید.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Telegram
WhatsApp
تماس با ما

درخواست مشاوره:

"(*)" indicates required fields

نام و نام خانوادگی(*)
ارسال دیدگاه
0 0 رای ها
امتیازدهی
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آنچه می خوانید! ...
دکمه بازگشت به بالا