اجزای ایمپلنت دندان

آنچه می خوانید! ...

ایمپلنت های دندانی از سال ها قبل به عنوان جایگزینی دائمی و طبیعی دندان های افتاده و از دست رفته مورد استفاده قرار گرفته اند. با این حال، برای درک اینکه چرا ایمپلنت های دندانی بهترین گزینه جایگزین دندان هستند، باید نگاه دقیق تری به هر قسمت از اجزای ایمپلنت دندان داشته باشیم. در این مطلب به بررسی اطلاعاتی درباره اجزای ایمپلنت دندان می پردازیم.

معرفی اجزای ایمپلنت دندان

اجزای ایمپلنت دندان باید با متریال با دوام ساخته شوند تا کیفیت و طول عمر بالاتری داشته باشند. اجزای ایمپلنت دندان شامل موارد زیر است:

1) فیکسچر

این قطعه یکی از  اجزای ایمپلنت دندان است. فیکسچر، پیچی است که در طی یک عمل جراحی کوتاه با استفاده از جراحی پیشرفته به استخوان فک وارد می شود. این قطعه کمی شبیه ریشه دندان است.  

این اجزای ایمپلنت دندان در قطرهای مختلف در دسترس هستند. این جزو از ایمپلنت، یک پیچ کوچک استوانه ای است که در استخوان فک کاشته می شود تا به عنوان یک ریشه دندان مصنوعی عمل کند. این قطعه از ایمپلنت دندان به دلیل ساخته شدن از تیتانیوم دارای سازگاری زیستی بالایی هستند.

وجود این قبیل از اجزای ایمپلنت دندان در قطرهای مختلف این اطمینان را به دندانپزشکان می دهد تا مناسب ترین قطر را برای دندان نیازمند ترمیم انتخاب کنند. به عنوان مثال، ایمپلنت با قطر باریک برای دندان ‌های کوچک ‌تر مانند دندان‌های پیشین مناسب ‌تر است. در حالی که این قطعه با قطر بزرگ‌ تر برای دندان ‌های بزرگ‌ تر مانند مولر مناسب‌ است.

برخی از آنها ممکن است 18 میلی‌متر طول داشته باشند. به عنوان مثال، مینی ایمپلنت‌ های دندانی برای استحکام و پایداری بیشتر ستون‌های بلندتری دارند. یک قطعه از ایمپلنت معمولی توخالی است تا بتوان اباتمنت را روی آن متصل کرد.

فیکسچر ایمپلنت
فیکسچر ایمپلنت

2) اباتمنت یا تکیه گاه

اباتمنت یا Abutment (dentistry) یک قطعه کوچک است که بین ایمپلنت و پروتز قرار می گیرد. یک طرف به گونه ای طراحی شده است که در داخل ایمپلنت محکم می شود، در حالی که طرف دیگر برای چسباندن پروتز دندان استفاده می شود. انواع مختلفی از اباتمنت ها با توجه به نوع پروتز استفاده می شود.

برخی از اباتمنت ها را نیز می توان در زوایای مختلف قرار داد تا پس از اتصال پروتز ظاهری طبیعی داشته باشند.  اباتمنت قطعه ای است که ایمپلنت دندان را به تاج نهایی متصل می کند. این قطعه می تواند با استفاده از موادی مانند  زیرکونیا، طلا یا مواد دیگر ساخته شود.

در هر یک از مراحل ایمپلنت دندان، بخشی از قطعات ایمپلنت قرار میگیرد.

اباتمنت یا تکیه گاه یکی از اجزای ایمپلنت دندان

3) پروتز

وقتی صحبت از ایمپلنت های دندانی می شود، پروتز به یک دندان مصنوعی اشاره دارد. پروتز را می توان از مواد مختلفی مانند سرامیک ساخت و آن را در جای خود  ​​یا روی اباتمنت متصل کرد.

پروتز دندان بخشی قابل مشاهده از اجزای ایمپلنت دندان است که می تواند تاج دندان، بریج یا پروتز دندان باشد. روکش های دندانی معمولاً به عنوان جایگزین یک دندان یا چند دندان از دست رفته استفاده می شود که مجاور یکدیگر نیستند.  در حالی که بریج های دندانی معمولاً به عنوان جایگزین دو یا چند دندان از دست رفته مجاور استفاده می شود.

ایمپلنت های دو تکه

برخی از ایمپلنت های دندانی، مانند مینی ایمپلنت ها، از دو بخش مجزا تشکیل شده اند:

  • بخش اول: پیچ ایمپلنت که در داخل استخوان فک قرار می گیرد.
  • بخش دوم: اباتمنت که به عنوان رابط بین ایمپلنت و روکش دندان عمل می کند.

در این نوع ایمپلنت ها، پیچ و اباتمنت به صورت یک واحد ساخته شده و سپس ترمیم یا روکش دندان به طور مستقیم روی آن ها قرار می گیرد.

مزایای ایمپلنت های دو تکه:

  • عمل جراحی ساده تر: به دلیل وجود یک واحد مجزا، عمل جراحی کاشت ایمپلنت ساده تر و سریع تر انجام می شود.
  • هزینه کمتر: به دلیل استفاده از قطعات کمتر، هزینه ایمپلنت های دو تکه در مقایسه با ایمپلنت های سنتی یه تکه، معمولاً کمتر است.
  • روند ترمیم سریع تر: به دلیل عدم نیاز به اتصال اباتمنت در مرحله جداگانه، روند ترمیم و جایگذاری روکش دندان سریع تر انجام می شود.

جنس ایمپلنت های دو تکه:

  • آلیاژ تیتانیوم: رایج ترین نوع ایمپلنت های دو تکه از جنس تیتانیوم هستند که به دلیل استحکام و سازگاری با بدن، انتخابی ایده آل برای بسیاری از افراد می باشند.
  • زیرکونیا: نوع دیگری از ایمپلنت های دو تکه از جنس زیرکونیا، یک ماده سرامیکی قوی و با رنگ طبیعی دندان، ساخته می شوند. این نوع ایمپلنت ها برای افرادی که به دنبال زیبایی بیشتر هستند، مناسب می باشند.

اباتمنت یا تکیه گاه ایمپلنت

مزایای ایمپلنت

انتخاب اجزای ایمپلنت دندان 

انتخاب ایمن‌ ترین و با دوام‌ ترین قطعات ایمپلنت دندان یا dental implant مهم ترین کاری است که هنگام کاشت ایمپلنت باید در نظر بگیرید. اگر ایمپلنت های باکیفیت را انتخاب کنید، سالها برای شما دوام و ماندگاری خواهند داشت.

البته، انتخاب انواع آن به نظر دندانپزشک نیز بستگی دارد. دندانپزشک بعد از بررسی سلامت لثه، وضعیت دندان ها، میزان بودجه و… نوع آن را برای شما تعیین می کند.

کاشت ایمپلنت و اجزای ایمپلنت دندان

در مرکز ایمپلنت آپریل تیمی از دندانپزشکان مجرب فعالیت می کنند. بنابراین، کاشت انواع ایمپلنت توسط متخصصین مجرب را می توانید به ایمپلنت آپریل واگذار کنید. در مرکز ایمپلنت آپریل کاشت انواع ایمپلنت روسی، کره ای، ایتالیایی، آلمانی، سوئدی، ترکیه ای و ایرانی انجام می شود. بنابراین، در صورت داشتن بودجه و شرایط لازم می توانید ایمپلنت با برند دلخواه خود را انتخاب کنید.

به منظور کاشت ایمپلنت های ساخته شده با متریال و قطعات باکیفیت به آپریل مراجعه کنید. در آپریل خدماتی مانند کاشت اجزای ایمپلنت دندان به بهترین نحو ارائه می شود. پس با ترمیم دندان هایتان در این مرکز دندانپزشکی دیگر لازم نیست که نگران کیفیت و ماندگاری آن باشید.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Telegram
WhatsApp
درخواست مشاوره

"(*)" indicates required fields

نام و نام خانوادگی(*)

ارسال دیدگاه
0 0 رای ها
امتیازدهی
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آنچه می خوانید! ...