تاثیر سیگار و قلیان بر ایمپلنت دندان

آنچه می خوانید! ...

تاثیر سیگار و قلیان بر ایمپلنت دندان یا Smoking and dental implants چیست؟ چند روز بعد از کاشت دندان نباید قلیان بکشید و سیگار نکشید؟ برای افراد سیگاری نیز مانند سایر افراد امکان کاشت ایمپلنت دندان وجود دارد.  اگرچه آنها برای مراقبت و نگهداری از ایمپلنت های دندانی با چالش های زیادی روبرو هستند. و با رعایت دستورات جراح دندان تا چند روز قبل و بعد از کاشت تا حد امکان سیگار و قلیان نکشید.

با ما همراه باشید تا در مورد این موضوع و عوارض سیگار کشیدن اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم.

چند روز بعد از ایمپلنت نباید قلیان کشید؟

حداقل تا 72 ساعت (3 روز) بعد از ایمپلنت از کشیدن قلیان خودداری کنید. دلایل این امر عبارتند از:

جلوگیری از خونریزی: کشیدن قلیان می‌تواند باعث افزایش فشار خون و خونریزی در محل جراحی شود.

کاهش خطر عفونت: دود قلیان حاوی میکروب‌ها و مواد مضری است که می‌تواند خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد.

تأخیر در بهبودی: دود قلیان می‌تواند روند بهبودی زخم را مختل کند و به طور کلی، ترمیم بافت‌ها را به تأخیر اندازد.

ایجاد بوی بد دهان: دود قلیان می‌تواند باعث بوی بد دهان شود و طعم ناخوشایندی در دهان ایجاد کند.

علاوه بر 3 روز اول، بهتر است تا حداقل 1 تا 3 ماه بعد از ایمپلنت از کشیدن قلیان خودداری کنید.

چند روز بعد از کشیدن دندان میتوان قلیان کشید؟

گوش کن رفیق، می‌دونم که عاشق قلیان هستی، اما بعد از ایمپلنت باید کمی صبر و حوصله به خرج بدی. مثل یه نهال نوپا که به آب و مراقبت نیاز داره، ایمپلنت هم نیاز به زمان داره تا ریشه بدواند و قوی شود. کشیدن قلیان می‌تواند مثل یک باد شدید باشد که به این نهال نوپا آسیب برساند و آن را از بین ببرد.

پس بهتر است حداقل تا 3 روز بعد از ایمپلنت، قلیان را کنار بگذاری. بعد از 3 روز هم، بهتر است تا 1 تا 3 ماه صبر کنی و بعد دوباره قلیان بکشی. می‌دونم که سخت است، اما به نفع خودت است. به جای قلیان، می‌توانی از چای، قهوه یا آبمیوه لذت ببری.

تا چند روز بعد از جراحی ایمپلنت نباید سیگار کشید؟

به شما توصیه می‌کنیم که حداقل تا 24 تا 48 ساعت (1 تا 2 روز) بعد از جراحی ایمپلنت از کشیدن سیگار خودداری کنید. علاوه بر 2 روز اول، بهتر است تا حداقل 1 تا 3 ماه بعد از جراحی ایمپلنت از کشیدن سیگار خودداری کنید.

همچنین، به خاطر داشته باشید که ترک سیگار به طور کلی برای سلامتی شما مفید است و می‌تواند به افزایش شانس موفقیت ایمپلنت شما کمک کند. در مورد افراد سیگاری که ایمپلنت انجام داده‌اند، شواهد نشان می‌دهد که مصرف سیگار می‌تواند خطر شکست ایمپلنت را تا دو برابر افزایش دهد.

بنابراین، به شدت توصیه می‌شود که افراد سیگاری قبل از انجام ایمپلنت، سیگار را ترک کنند. اما اگر فرد سیگاری تمایل به ترک سیگار ندارد، باید حداقل تا 24 تا 48 ساعت بعد از جراحی از کشیدن سیگار خودداری کند.

همچنین، این افراد باید بعد از جراحی، تعداد سیگارهای مصرفی خود را به حداقل برسانند و در روز بیش از 5 نخ سیگار نکشند. در نهایت، لازم به ذکر است که اطلاعات ارائه شده در این پاسخ فقط برای اطلاع‌رسانی است و نمی‌تواند جایگزین مشاوره با دندانپزشک باشد.

من ایمپلنت یا کاشت دندان کردم سیگاری هستم چطوری سیگار ترک بکنم
سیگار کشیدن بعد از کاشت دندان

سیگار کشیدن بعد از ایمپلنت

سیگار و قلیان کشیدن باعث بروز مشکلات مربوط به دهان و دندان می شود.  مشکلات دهان و دندان که ناشی از کشیدن سیگار و قلیان است شامل موارد زیر می باشد:

1) بیماری لثه

افرادی که سیگار می کشند بیشتر از سایر افراد در معرض خطر بیماری های لثه قرار دارند. سیگار به دلیل دارا بودن نیکوتین باعث باریک کردن رگ های خونی لثه و در نتیجه بروز بیماری های لثه و عفونت می شود.

2) بوی بد دهان

یکی از بدترین تاثیرات سیگار بر دهان و دندان این است که باعث بوی بد دهان می شود. بوی بد دهان می تواند مشکلی ناخوشایند و آزاردهنده باشد.

پیشنهاد می کنیم حتما مقاله آیا ایمپلنت باعث بوی بد دهان می شود را نیز مطالعه نمایید.

3) سرطان دهان

سرطان دهان یکی دیگر از عوارضی است که به دنبال مصرف سیگار و قلیان در سیگاری ها رخ می دهد.

اثرات مخرب سیگار و کشیدن قلیان بعد از ایمپلنت

طبق تحقیقات بدست آمده (Smoking and dental implants)، سیگار و قلیان می توانند روی ایمپلنت های دندان شما تاثیر بگذارند. در داخل سیگار ماده ای به نام نیکوتین قرار دارد که منجر به کاهش جریان خون به لثه می شود. علاوه براین سیگار کشیدن و استعمال دود قلیان باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود. تضعیف سیستم ایمنی نیز طولانی شدن روند بهبودی پس از جراحی ایمپلنت را به دنبال دارد.

به عبارتی پروسه جوش خوردن استخوان ها پس از جراحی ایمپلنت برای سیگاری ها با سرعت کمتری انجام می شود.

اثرات مخرب قلیان و سیگار برایمپلنت دندان
تاثیر کشیدن قلیان بر ایمپلنت

7 مورد از عوارض سیگار بر ایمپلنت

سیگار و قلیان کشیدن می تواند باعث بروز مشکلاتی شود. از عوارض مصرف سیگار بر سلامت بدن می توان به موارد زیر اشاره کرد.

1) آسیب به لثه

یکی از مضرات سیگار کشیدن این است که دود سیگار باعث آسیب به غدد بزاقی می شود. اگر غدد بزاقی آسیب ببینند، دهان شما خشک خواهد شد. خشکی دهان و کمبود بزاق نیز منجر به بروز بیماری های لثه و پوسیدگی دندان ها می شود.

2) افزایش احتمال عفونت

با جراحی ایمپلنت در معرض ابتلا به عفونت قرار خواهید گرفت. اما سیگار مشیدن باعث می شود که بیشتر در معرض عفونت دهان و دندان پس از ایمپلنت قرار بگیرید. بنابراین در دوران پس از ایمپلنت نیز برای جلوگیری از افزایش احتمال عفونت باید از سیگار کشیدن اِجتناب کنید.

از آنجایی که سیگار کشیدن منجر به افزایش میزان باکتری های دهان و دندان می شود، با عفونت مواجه خواهید شد. پس اگر می خواهید پس از ایمپلنت از بروز عفونت دهان و دندان جلوگیری کنید، از کشیدن سیگار و قلیان اِجتناب کنید!

3) تضعیف سیستم ایمنی

به منظور کاشت ایمپلنت یا dental implant باید جراحی صورت بگیرد. برای بهبودی پس از جراحی باید سیستم ایمنی قوی داشته باشید. نیکوتین یکی دیگر از مواد تشکیل دهنده ی موجود در سیگار است.

نیکوتین موجود در سیگار می تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند. به همین دلیل اگر می خواهید روند بهبودی پس از جراحی با سرعت بهتری صورت بگیرد، سیگار کشیدن را قبل و بعد از ایمپلنت دندان ترک کنید. تا کمتر با تاثیر سیگار روی ایمپلنت مواجه شوید.

4) افزایش طول درمان

مصرف سیگار و قلیان بعد از انجام جراحی ایمپلنت دندان آسیاب باعث می شود دوره ی درمان  و بهبودی طولانی تر شود. به طور معمول  پروسه بهبودی پس از ایمپلنت دندان، 6 ماه طول خواهد کشید. اما در افراد سیگاری و قلیانی این بازه ی زمانی می تواند طولانی تر باشد.

سیگار کشیدن و استعمال دود قلیان باعث کند کردن روند بهبودی پس از جراحی ایمپلنت می شود.

سیگار کشیدن بعد از ایمپلنت

5) افزایش خطر پری ایمپلنتیت

افرادی که اهل سیگار و قلیان هستند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به پری ایمپلنتیت قرار دارند. پری ایمپلنتیت هنگامی رخ می دهد که تجمع باکتری در اطراف پایه ی ایمپلنت بیشتر می شود.

تجمع باکتری در اطراف پایه ایمپلنت می تواند باعث بروز عفونت و التهاب شود. بنابراین اگر می خواهید پس از ایمپلنت با این عارضه مواجه نشوید باید سیگار و قلیان را کنار بگذارید.

6) مشکلات مختلف دهان و دندان

سیگار کشیدن باعث انتشار دود سیگار در داخل دهان می شود. ماندگاری دود سیگار در داخل دهان عوارضی را به دنبال خواهد داشت از جمله:

• کاهش بزاق
  • خشکی دهان
  • افزایش میزان باکتری ها
  • عفونت لثه

بنابراین، اگر می خواهید از سلامت دهان و دندان هایتان مراقبت کنید، مصرف سیگار و قلیان را به حداقل برسانید.

7) پیشگیری از جوش خوردن استخوان

یکی از تاثیر سیگار و قلیان بر ایمپلنت دندان، جلوگیری از جوش خوردن استخوان است. بنابراین، سیگاری ها هنگام انجام ایمپلنت دندان یا پیوند استخوان راموس برای ایمپلنت به دلیل این مشکل و عارضه با چالش مواجه خواهند شد.

عوارض سیگار بر ایمپلنت
اثر سیگار بر جراحی ایمپلنت

مصرف الکل بعد از ایمپلنت

در حالت کلی مصرف الکل باعث می‌شود تا عمر ایمپلنت کاهش پیدا کند. اما در صورتی که قصد مصرف دارید بهتر است دو هفته قبل از انجام ایمپلنت و دو هفته بعد از آن از مصرف الکل خودداری کنید

نتیجه گیری

در این مطلب به بررسی اطلاعات کلی و مفید درباره تاثیر سیگار و قلیان روی ایمپلنت دندان پرداختیم. بنابراین اگر می خواهید پروسه ی جراحی ایمپلنت دندان با موفقیت انجام شود به شما ترک سیگار و قلیان قبل و بعد ایمپلنت را پیشنهاد می کنیم. سیگار کشیدن باعث افزایش احتمال بروز بیماری های لثه و کند کردن روند بهبودی پس از جراحی ایمپلنت می شود. بنابراین، اگر به دنبال بهبودی سریع پس از جراحی ایمپلنت هستید به این نکته توجه داشته باشید.

مشاوره آنلاین

شما می توانید برای دریافت مشاوره درباره ایمپلنت دندان با شماره های مرکز ایمپلنت آپریل موجود در سایت تماس گرفته و برای معاینه نوبت بگیرید. با دریافت خدمات مرکز ایمپلنت آپریل دیگر پروسه ی جراحی ایمپلنت دندان به بهترین نحو با استفاده از تجهیزات پیشرفته توسط بهترین متخصص ایمپلنت در تهران صورت می گیرد.

درخواست مشاوره:

"(*)" indicates required fields