قالب گیری ایمپلنت

مراحل قالب گیری ایمپلنت
آنچه می خوانید! ...

تصور کنید لبخندی زیبا و دندانی سالم را به خود هدیه می‌دهید، گویی هیچ‌گاه دندانی از دست نداده‌اید. ایمپلنت‌های دندانی این امکان را برای شما فراهم می‌کنند، اما سفری ظریف و دقیق پیش روی شماست که قالب‌گیری اولین گام آن است. در این مرحله، دندانپزشک با ظرافت و دقت، از لثه، فک و دندان‌های مجاورِ محل ایمپلنت، قالب‌گیری می‌کند.

این قالب، نقشه‌ای دقیق از ساختار دهان شما را به دندانپزشک ارائه می‌دهد تا ایمپلنت با تناسبی بی‌نقص، در جایگاه خود قرار گیرد. قالب‌گیری، گامی حیاتی در فرآیند کاشت ایمپلنت است. چرا که ایمپلنت باید با حداکثر تطابق در قوس دندانی شما قرار گیرد تا از هرگونه تحریک و ناراحتی در دهان جلوگیری شود.

در غیر این صورت، ممکن است با مشکلاتی مانند درد، اذیت و عدم تناسب در هنگام جویدن و صحبت کردن مواجه شوید. معمولاً قالب‌گیری بین 2 تا 10 دقیقه طول می‌کشد و بدون درد و ناراحتی انجام می‌شود. پس با خیالی آسوده، خود را برای سفری دل‌انگیز به سوی لبخندی دوباره آماده کنید.

در ادامه این مقاله، به بررسی جزئیات و مراحل قالب‌گیری ایمپلنت، اهمیت دقت در این فرآیند و نکات کلیدی آن خواهیم پرداخت.

قالب گیری ایمپلنت

پروسه ی کاشت ایمپلنت دارای مراحل گوناگونی است. از مهمترین مراحل کاشت ایمپلنت، مرحله ی قالب گیری دندان است. قالب گیری ایمپلنت باید به منظور تناسب ایمپلنت با لثه و دندانهای کناری صورت بگیرد.

در صورتی که قالب گیری ایمپلنت به درستی انجام نشود، فرد عوارضی را تجربه خواهد کرد.

اجزای قالب گیری ایمپلنت

به منظور قالب گیری ایمپلنت دندان مدرن اجزای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. برای قالب گیری اصولی دندانها، دندانپزشک باید پروسه ی قالب گیری رابا استفاده از تجهیزات باکیفیت انجام دهد. پروسه قالب گیری به شرح زیر است:

1) سینی قالب گیری

یکی از اجزای مورد استفاده ی دندانپزشکان در مراحل قالب گیری ایمپلنت، سینی قالب گیری می باشد. مواد مورد نیاز برای قالب گیری ایمپلنت در داخل این سینی ریخته می شوند. این سینی های قالب گیری معمولاً به صورت سفارشی ساخته می شود.

انواع سینی قالب گیری ایمپلنت شامل:

  • سینی باز 
  • سینی بسته 

2) مواد قالب گیری

به منظور قالب گیری ایمپلنت از مواد مخصوصی استفاده می شود. معمولاً برای قالب گیری دندان موادی از قبیل پلی اتر یا پلی سیلوکسان مورد استفاده قرار می گیرد. این مواد قالب گیری ایمپلنت در داخل سینی قالب گیری تزریق می شوند.

اجزای قالب گیری ایمپلنت
اجزای قالب گیری ایمپلنت

انواع قالب گیری ایمپلنت

به منظور قالب گیری ایمپلنت از روشهای مختلفی استفاده می شود. دندانپزشک با توجه به نحوه ی قرار گرفتن ایمپلنت و نوع آباتمنت، یکی از روشهای قالب گیری را مشخص می کند.

ماده ای که برای قالب ایمپلنت استفاده می شود نیز باتوجه به نوع قالب انتخاب می شود. روش های قالب گیری ایمپلنت شامل موارد زیر است:

  • روش قالب گیری مستقیم یا تری باز
  • روش قالب گیری غیر مستقیم یا تری بسته

هر کدام از روشهای قالب گیری ایمپلنت دندان دارای مزایا و معایبی می باشند. در ادامه به بررسی اطلاعاتی درباره ی مزایا و معایب هر روش قالب گیری می پردازیم.

قالب گیری ایمپلنت چند مرحله دارد؟

قالب‌گیری ایمپلنت در 4 مرحله انجام می‌شود:

1. انتخاب سینی قالب‌گیری:

سینی‌های قالب‌گیری در دو نوع باز و بسته وجود دارند. نوع سینی با توجه به شرایط دندان‌ها و نوع ایمپلنت انتخاب می‌شود. جنس سینی‌ها می‌تواند فلزی یا پلاستیکی باشد.

2. انتخاب ماده قالب‌گیری:

پس از انتخاب سینی مناسب، ماده قالب‌گیری انتخاب می‌شود. رایج‌ترین ماده قالب‌گیری برای ایمپلنت، آلژینات است. نسخه‌های مختلفی از آلژینات وجود دارد که با توجه به مدت زمان قالب‌گیری، شکل و اندازه دندان‌ها و اجزای سازنده ایمپلنت انتخاب می‌شود.

3. تهیه خمیر قالب‌گیری:

دستیار دندانپزشک خمیر قالب‌گیری را با مخلوط کردن پودر مخصوص با آب تهیه می‌کند. تهیه خمیر باید با تکنیک‌های خاص انجام شود تا کیفیت قالب‌گیری مطلوب باشد.

4. جایگذاری خمیر قالب‌گیری:

دندانپزشک خمیر قالب‌گیری را در سینی قرار می‌دهد و آن را در دهان بیمار جایگذاری می‌کند. بیمار باید حدود 2 تا 5 دقیقه دهان خود را بسته نگه دارد تا خمیر سفت شود. پس از سفت شدن خمیر، سینی از دهان بیمار خارج می‌شود.

مدت زمان قالب گیری ایمپلنت

قالب گیری ایمپلنت چقدر طول میکشد؟ مدت زمان قالب‌گیری ایمپلنت به طور کلی بین 2 تا 10 دقیقه است. عوامل مختلفی می‌توانند بر مدت زمان قالب‌گیری ایمپلنت تاثیر بگذارند:

نوع ایمپلنت: قالب‌گیری ایمپلنت‌های دیجیتال معمولاً سریع‌تر از ایمپلنت‌های سنتی انجام می‌شود.

تجربه دندانپزشک: دندانپزشکان باتجربه می‌توانند قالب‌گیری را در زمان کوتاه‌تر و با دقت بیشتر انجام دهند.

میزان همکاری بیمار: بیمارانی که دهان خود را به طور کامل باز نگه می‌دارند و به دستورات دندانپزشک عمل می‌کنند، به قالب‌گیری سریع‌تر کمک می‌کنند.

قالب گیری ایمپلنت درد دارد؟

خیر، قالب گیری ایمپلنت دندان با گارانتی هیچ دردی ندارد، اما ممکن است در طی مراحل قالب گیری به دلیل اینکه باید دهان خود را چند دقیقه باز نگه دارید، این امکان وجود دارد که حس خوبی نداشته باشید.

روش های مختلف قالب‌ گیری ایمپلنت

با توجه به عوامل مختلفی، نوع روش قالب گیری ایمپلنت تعیین می شود. نوع ایمپلنت کاشته شده برای فرد یکی از مهمترین فاکتورهایی است که تعیین می کند کدام روش قالب گیری ایمپلنت مناسب می باشد.

1) قالب‌گیری تری باز یا مستقیم

به طور معمول دندانپزشکان روش قالب گیری تری باز یا مستقیم را ترجیح می دهند. روش قالب گیری تری باز نسبت به روش دیگر دقت بیشتری دارد.

معمولاً از روش قالب گیری تری باز وقتی استفاده می شود که ایمپلنت دندان پوسیده به صورت موازی کاشته نشده است. به علاوه این نوع روش قالب گیری ایمپلنت امکان دسترسی به فیکسچرهای ایمپلنت را برای متخصصین فراهم می کند.

2) قالب گیری تری بسته یا غیر مستقیم

در صورتیکه تعداد ایمپلنت ها کم باشد از روش قالب گیری تری بسته استفاده می شود. معمولاً این روش مناسب زمانی است که ایمپلنت دندان به صورت موازی کاشته شده است.

اگر دندانپزشک نتواند قالب را به صورت مستقیم داخل دهان بیمار قرار دهد و فرد در باز کردن دهان مشکل داشته باشد نیز روش قالب گیری تری بسته بهترین انتخاب است.

به دلیل افزایش احتمال خطا در پروسه ی قالب گیری تری بسته، دندانپزشکان کمتر از این روش استفاده می کنند.

روش های مختلف قالب‌ گیری ایمپلنت
روش های مختلف قالب‌ گیری ایمپلنت

پروسه قالب گیری

برای بررسی پروسه قالب گیری باید پروسه قالب گیری نوع مستقیم و غیر مستقیم را توضیح دهیم که به شکل زیر است:

پروسه قالب گیری تری بسته

از قالب های فلزی یا پلاستیکی از قبل مشخص شده نیز برای قالب گیری ایمپلنت در مراحل قالب گیری ایمپلنت استفاده می شود. در روش قالب گیری غیر مستقیم، آباتمنت روی ایمپلنت قرار می گیرد و بعد پروسه ی قالب گیری انجام می شود.

  • هنگامی که پروسه ی قالب گیری صورت گرفت و مواد مورد استفاده نیز از دهان فرد خارج شد، آباتمنت در درون دهان می ماند.

مرحله بعد از قالبگیری ایمپلنت به روش تری بسته

بعد از اینکه از روی ایمپلنت نیز جدا شد روی آنالوگ ایمپلنت قرار خواهد گرفت.

لازم به ذکر است که میزان سفتی موادی مورد استفاده در قالب گیری باید به اندازه ای باشد که هنگام خارج کردن از داخل دهان یا قرار گرفتن دوباره ی آباتمنت قالب گیری پاره نشود.

در صورتیکه میزان سفتی مواد زیاد باشد، دقت کار نیز پایین خواهد آمد.

پروسه ی قالب گیری تری باز

یکی از متداول ترین روش های قالب گیری ایمپلنت، قالب گیری تری باز است. این نوع روش قالب گیری جزو دقیق ترین روشها می باشد. در روش قالب گیری تری باز، در اطراف ایمپرشن کوپینگ ها که روی فیکسچر بسته شده اند، ماده ی مخصوص قالب گیری ایمپلنت تزریق خواهد شد.

  • پس از اینکه تری روی ایمپرشن قرار گرفت، پیچ ایمپرشن ها باز شده و بعد در کنار قالب از روی ایمپلنت برداشته خواهند شد.
  • پس از طی کردن این مراحل قالب گیری، تری به لابراتور فرستاده خواهد شد.
  • در لابراتوار نیز آنالوگ را روی ایمپرشن باقی مانده در قالب بسته و از طریق ساخت مدل بافت نرم در اطراف پروسه ی گچ ریزی صورت می گیرد.

مرحله بعد از قالبگیری ایمپلنت به روش تری باز

سپس آباتمنت مناسب انتخاب می شود. پروتز نهایی آباتمنت نیز پس از موم گذاری کامل شده و داخل دهان بیمار قرار داده می شود.

هزینه نهایی ایمپلنت بعد از قالب گیری

پروسه ی قالب گیری ایمپلنت شامل مراحل متفاوتی می باشد. هنگام قالب گیری ایمپلنت از مواد مختلفی ‏استفاده می شود. کیفیت مواردی مانند:

  • روکش ایمپلنت
  • پایه ایمپلنت

در تعیین هزینه ایمپلنت تاثیر گذار می ‏باشند. همچنین، در صورت نیاز به پیوند استخوان یا جراحی لثه نیز هزینه ایمپلنت دندان افزایش پیدا می کند.‏

سخن آخر

قالب گیری ایمپلنت اگر به خوبی انجام نشود، روند بهبودی و ترمیم استخوان به مدت طولانی تری ادامه خواهد داشت. بنابراین، قالب گیری باید توسط فردی متخصص و مجرب صورت بگیرد. در مرکز ایمپلنت آپریل متخصصین مجرب و با سابقه در زمینه کاشت ایمپلنت و آشنا با مراحل قالب گیری ایمپلنت فعالیت می کنند.

بنابراین، در صورت نیاز به کاشت دندان بدون ایمپلنت و با وجود آن یا قالب گیری ایمپلنت می توانید این کار  را به متخصصین ایمپلنت آپریل واگذار کنید.

در صورتی که قصد مشاوره دارید، با ما در تماس باشید.

سوالات متداول

کدام روش قالب گیری بهتر است؟

انتخاب بهترین روش قالب گیری پس از انجام تصویربرداری و معاینات لازم توسط دندانپزشک مشخص می شود.

چرا قالب گیری ایمپلنت حائز اهمیت است؟

قالب گیری ایمپلنت در صورتیکه با دقت انجام نشود، روند بهبودی و ترمیم استخوان فک نیز به کندی صورت می گیرد.

پروسه قالب گیری ایمپلنت دندان با درد همراه است؟

خیر. پروسه ی قالب گیری دندان با هیچگونه دردی همراه نیست.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Telegram
WhatsApp
تماس با ما

درخواست مشاوره:

"(*)" indicates required fields

نام و نام خانوادگی(*)
ارسال دیدگاه
0 0 رای ها
امتیازدهی
اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اکبرپور
5 ماه قبل

سلام وقت بخیر قالب گیری دندان چقدر طول میکشد؟

نازی
5 ماه قبل

سلام و درود
مرسی از مقاله خوبتون فقط یه سوال دارم
کدام مرحله ایمپلنت درد دارد؟

آنچه می خوانید! ...
دکمه بازگشت به بالا